Celijakija

Prehrana bez glutena može biti izrazito kvalitetna i raznolika.
Datum objave: 27.12.2017.

Celijakija ili glutenska enteropatija je autoimuna bolest probavnog sustava, koja podrazumijeva trajno i doživotno nepodnošenje glutena. 

Što je celijakija i kako započeti s novim režimom prehrane?

Celijakija ili glutenska enteropatija je autoimuna bolest probavnog sustava, koja podrazumijeva trajno i doživotno nepodnošenje glutena. 

Naime, ukoliko je djetetu dijagnosticirana celijakija, ono od tog trenutka kreće na doživotnu, strogu bezglutensku prehranu. 

Toksičnost pokazuje bjelančevina gluten, sadržana najvećim dijelom u pšenici, ječmu i raži te još uvijek nedovoljno istraženoj zobi. Gluten djeluje razarajuće na sluznicu crijeva pa ona posljedično gubi funkciju. 

Uvođenje bezglutenske prehrane najlakše je provesti pomoću 5 jednostavnih koraka: 

  1. Zapamtite u kojim žitaricama postoji gluten: pšenica, ječam, raž i zob te njihovi hibridi i različiti oblici kao što su krupnik (pir), durum, kuskus, krupica, mekinje i klice.
     
  2. Uz rižu i kukuruz, kao uobičajene žitarice dječje prehrane koje ne sadrže gluten, mogu se uključiti i ostale žitarice (proso, tef i sirak) te pseudožitarice (amarant, kvinoja i heljda). 
     
  3. Savjetuje se izbjegavanje određenih proizvoda (mesne prerađevine, slatkiši, čipsevi, mliječni proizvodi nekontroliranog podrijetla) i prerađenih namirnica (kukuruzna krupica i brašno, sušeno voće, instant proizvodi), gdje gluten često ima ulogu stabilizatora, zgušnjivača ili kontaminanta nenavedenog u sastojcima proizvoda. 
     
  4. Djetetovu prehranu najbolje je zasnivati na svježim i jednostavnim namirnicama kao što su neprerađeno meso, riba, jaja te voće i povrće. Tim načinom, prehrana Vašeg djeteta bit će sigurnija i zdravija. 
     
  5. Upoznajte se s proizvodima bez glutena. Danas ti proizvodi nude odgovarajuću zamjenu gotovo svim proizvodima koji sadrže gluten (brašno, kruh, tjestenina, keksi te ostale slatke i slane grickalice).

U ovakvoj prehrani ne smiju postojati greške. Vaše dijete ne smije konzumirati niti gluten u tragovima, a potrebno je izbjegavati proizvode na kojima se navodi da su "mogući tragovi glutena". 

Ako niste sigurni u čistoću proizvoda, nemojte ga davati svojem djetetu! Mnoge žitarice i pseudožitarice te mnogi proizvodi koji ne bi smjeli sadržavati gluten, često su kontaminirani, stoga uvijek budite na oprezu i birajte najsigurnije za svoje dijete. 

Proizvode bez glutena čuvajte na odvojenom mjestu od ostalih namirnica, a kuhinjske površine, aparate i posuđe uvijek dobro očistite prije pripremanja bezglutenskog jela. Toster, pekač za kruh i slične naprave koje je teško očistiti, imajte odvojene od bezglutenskih namirnica. 

Proizvodi koji ne sadrže gluten imaju natpis: bez glutena ili znak prekriženog klasa. Ovakve proizvode možete naći u velikim supermarketima ili specijaliziranim trgovinama. 

Za djecu koja se moraju pridržavati bezglutenske prehrane, kod odabira bezglutenskih namirnica vrijede sva načela pravilne prehrane koja vrijede i za zdravu populaciju: uravnoteženost, umjerenost i raznolikost. 

Prehrana bez glutena je moguća, štoviše, može biti izrazito kvalitetna i raznolika, čime se osigurava dugoročno zdravlje i dobrobit Vašeg djeteta.

Komentari