Oporavak nakon poroda

Datum objave: 29.01.2020.

Vaše je tijelo učinilo jednu od najčudesnijih “stvari” koje će ikada učiniti: donijelo na svijet maleno ljudsko biće!

Nakon devet mjeseci čekanja, vjerojatno ste uzbuđeni što ste napokon stigli doma sa svojom bebom. Veći dio vašeg fokusa i energije tijekom narednih mjeseci bit će posvećen upravo njoj, no pri tome ne smijete zaboraviti na brigu o sebi.

Vaš je porod možda bio jednostavan, a možda su se stvari malo zakomplicirale. Možda ste rodili vaginalnim putem, možda ste morali (ili sami odlučili) roditi carskim rezom. Porod je možda trajao sat vremena, a možda i više od deset sati.

Bez obzira na to kako je vaš porod izgledao, vaše je tijelo upravo doživjelo traumu. Trebat će vremena za oporavak. Oporavak nakon porođaja neće trajati samo nekoliko dana, ili tjedana.

Potpuni oporavak od trudnoće i poroda može potrajati mjesecima. Iako se mnoge žene osjećaju puno bolje već nakon šest do osam tjedana, može potrajati i duže da se ponovno osjećate kao ona stara vi.

U tom periodu može vam se činiti da se vaše tijelo okrenulo protiv vas, no morate znati da vaše tijelo, za razliku od uma, nije svjesno vaših ciljeva i očekivanja. Najbolje što možete učiniti za sebe i svoju bebu je odmarati, jesti zdravo i opustiti se.

Što je dobro znati prije dolaska bebe?

Put do oporavka

Postporođajni oporavak ima svojih izazova. Uobičajen je osjećaj da vam se tijelo ne oporavlja brzinom kojom vi želite. Bit ćete umorni i usredotočeni na svoju bebu, ali pokušajte primijetiti događaju li se određene promjene u vašem tijelu.

A kada se počnete osjećati bolje, oduprite se iskušenju da učinite više. Pretjerate li s aktivnostima, to vas može samo vratiti nekoliko koraka unazad. Usredotočite se na pravilnu prehranu, dovoljan unos tekućine (posebno ako dojite) i odmarajte dovoljno.

U svoju prehranu uvrstite voće i povrće, to će ubrzati postporođajni oporavak.

Ako ste rodili carskim rezom, vaše će aktivnosti neko određeno vrijeme možda isključivati one svakodnevne, kao što su penjanje stepenicama, vožnja i podizanje bilo čega težeg od vaše bebe. Liječnik će procijeniti kada možete nastaviti s takvim aktivnostima.

Što očekivati ​​tijekom oporavka od poroda?

Bol u području trbuha

Kako se vaša maternica vraća u prvotnu veličinu i oblik, osjetit ćete bol u donjem dijelu trbuha. Većina tih bolova bit će prigušena, ali neki mogu biti oštriji.

Možda ćete osjetiti više bolova za vrijeme dojenja, a razlog tome je što dojenje potiče aktivnost hormona u vašem tijelu koji uzrokuju stezanje maternice. Primjena topline na bolno područje može pomoći u kontroli boli. Bol u području trbuha trebala bi se s vremenom ublažiti, no ne prestaju li bolovi ili se pogoršavaju, trebali biste se javiti svom liječniku.

Zatvor

Zatvor se javlja vrlo često u danima nakon porođaja. Ako ste u bolnici primili bilo kakve lijekove protiv bolova, oni bi vam mogli usporiti rad crijeva. Često do zatvora dođe jednostavno iz straha, posebno u slučaju ako imate šavove na međici.

Možete se bojati puknuća šavova ili se bojite da će vam pokreti crijeva uzrokovati još veću bol u tom području. Da biste olakšali zatvor, pijte puno tekućine i pokušajte jesti hranu bogatu vlaknima. Ako niste obavili veliku nuždu do pet dana nakon poroda, konzultirajte se sa svojim liječnikom.

Bol u donjem dijelu trbuha česta je pojava nakon poroda jer se maternica vraća u prvotnu veličinu.

Hemoroidi

Neugodni hemoroidi znaju se javiti i za vrijeme trudnoće, a može ih uzrokovati i naprezanje i tiskanje tijekom samog poroda. Mogu uzrokovati bol i lagano krvarenje. Simptome možete ublažiti primjenom proizvoda za ublažavanje tegoba (kreme, masti), no oni neće učiniti da hemoroidi nestanu.

Povećajte unos tekućine i dijetalnih vlakana i ne zadržavajte stolicu jer to će samo stvoriti pritisak na problematično područje. Hemoroidi bi se trebali smanjiti s vremenom.

Bol u području perineuma (međice)

Nerijetko se događa da prilikom poroda dođe do puknuća međice (perineum), ili u određenim slučajevima, liječnik mora napraviti manji rez na ovom području. Ako se ni jedno od toga nije dogodilo prilikom vaginalnog porođaja, perineum će vam svejedno biti bolan, moguće i natečen nakon poroda.

Neugodu u ovom području možete osjetiti i do nekoliko tjedana. Obavijestite svog liječnika ako vam se neugoda u području perineuma ne smanjuje postepeno ili ste primijetili bilo kakve znakove infekcije.

Bolne bradavice i grudi

Prvih nekoliko dana dojenja normalno je da žene imaju osjetljivije bradavice i grudi. Ako se bol nastavi i nakon nekoliko dana, moglo bi se dogoditi da dijete ne siše pravilno i ne dobiva dovoljno mlijeka. U tom slučaju, obratite se stručnim osobama (patronažnoj sestri) za pomoć.

Upaljene bradavice i bolne grudi česta su pojava prvih nekoliko dana nakon poroda.

Učinite to prije nego što se na bradavicama razviju bolne ranice, što bi moglo otežati dojenje. Svjetska zdravstvena organizacija (WHO) preporučuje da majke doje svoje bebe najmanje prvih šest mjeseci.

4 jednostavna načina kako prirodno povećati količinu majčina mlijeka

Vaginalno krvarenje i iscjedak

Nakon poroda, uobičajeno je da ćete imati vaginalno krvarenje i iscjedak (lat. lochia), čak i ako ste rodili carskim putem. To može potrajati i do šest tjedana nakon poroda, s time da će biti intenzivnije prvih desetak dana. Važno je da za to vrijeme koristite samo higijenske uloške. Također očekujte da će proći nekoliko ugrušaka, posebno prvog tjedna. Ako su ugrušci veći od dva i pol centimetara, trebali biste se obratiti svom liječniku.

Zadržavanje vode

Sigurno ste jedva čekali da nestane ono oticanje koje vas je mučilo za vrijeme trudnoće.

No, ono se ipak odlučilo još malo zadržati. Poznato i kao postporođajni edem, vaše će tijelo i dalje zadržavati vodu, a razlog tome je povećanje hormona progesterona.

Oticanje ćete možda primijetiti na rukama, nogama i stopalima, čak i licu. Edem ne bi trebao trajati puno duže od tjedan dana nakon poroda. Ali ako vam se čini da se oticanje s vremenom pojačava, svakako se javite svom liječniku.

Sporiji gubitak kilograma

Bez obzira na sve što mediji nameću, niti jedna majka neće momentalno izgubiti većinu kilograma koji su se nakupili u proteklih devet mjeseci. Ono što možete očekivati, to je gubitak između 6-12 kilograma tijekom prvih šest do osam tjedana, a ta brojka ovisi i o tjelesnoj masi vaše bebe.

Nakon poroda, proces gubitka kilograma znatno se usporava. Ovisno o broju kilograma koje ste stekli tijekom trudnoće (preporučeni prirast na tjelesnoj masi je 13-16 kilograma), proći će do nekoliko mjeseci prije nego opet obučete one svoje omiljene traperice.

Mnogim mamama u gubitku kilograma pomaže dojenje uslijed bržeg gubitka masnog tkiva nakupljenog tijekom trudnoće, dok neke neće uočiti gubitak kilograma povezan s dojenjem.

Lagana fizička aktivnost poput šetnje dobar je početak u borbi protiv kilograma nakupljenih tijekom trudnoće.

Pokušajte biti dosljedni kada su pravilna prehrana i lagana fizička aktivnost (poput šetnje) u pitanju. Nemojte se osjećati loše ako vam se čini da će vam trebati malo duže da izgubite kilograme, ili ako se nekoliko kilograma viška jednostavno odluči zadržati. Vi ste jedna predivna mama, bez obzira na brojku na vagi!

Hormonalne promjene

Od uzbuđenja i sreće u jednom trenutku, do lošeg raspoloženja u drugom. Promjene raspoloženja lako mogu zbuniti nove mame. Mnoge žene bore se s takvim promjenama u raspoloženju prvih nekoliko tjedana nakon poroda, a uzrokuju ih hormonske promjene.

Nemate se čega sramiti. Bit će vam lakše ako se povjerite suprugu i ostalim članovima obitelji, koji su uz vas. U slučaju da takve promjene raspoloženja, odnosno jak osjećaj tuge traje više od nekoliko tjedana i primijetite da ne možete normalno funkcionirati, moguće je da se javlja postporođajna depresija, koja je ozbiljnija od “baby bluesa”. U tom slučaju, obavezno potražite stručnu pomoć.

Osjećaj bespomoćnosti i beznadnosti, nedostatak energije i motivacije, poremećaji hranjenja i spavanja samo su neki od simptoma postporođajne depresije.

Osim što mogu biti uzrok lošem raspoloženju, hormoni su odgovorni i za neke ostale postporođajne simptome. Možda se više znojite, posebno noću dok spavate. Samo pazite da vaše znojenje ne prati vrućica, odnosno u tom slučaju obavezno se javite liječniku. Hormonalne promjene mogu uzrokovati i pojačani gubitak kose kod mnogih novih mama, no takvo stanje je samo privremeno. Kada vam se nivo estrogena poveća, kosa će se ubrzo vratiti u svoju normalu.

Osluškujte svoje tijelo nakon poroda

Razne komplikacije mogu se javiti nakon poroda, čak i ako je on prošao prilično glatko. Ako vam se u bilo kojem trenutku čini da nešto nije kako treba, nikako nemojte ignorirati taj osjećaj. Nemojte se toliko dati samo u brigu oko svoje bebe da ćete zanemariti vlastito zdravlje.

Što više možete odmarati svoje tijelo i dopustiti mu da se potpuno oporavi, to će i oporavak biti brži. Čak i ako uspijete samo jesti, spavati i brinuti se o svojoj bebi, to je dovoljno.

Razdoblje nakon poroda uzbudljivo je, mijenja vaš dosadašnji način života na jedan neodoljiv način. Slijedite li ove savjete, brinete li o sebi dok vodite brigu o svojoj bebi i prije svega budete strpljivi, razdoblje oporavka će proći brže.

Uživajte u maženju i bliskosti sa svojom malenom buhtlicom i spremni dočekajte još uzbudljiviji period pred vama, koji donosi neke nove izazove!

Komentari