Celijakija

Celijakija ili glutenska enteropatija je autoimuna bolest probavnog sustava, koja podrazumijeva trajno i doživotno nepodnošenje glutena.
Datum objave: 31.03.2016.

Celijakija ili glutenska enteropatija je autoimuna bolest probavnog sustava, koja podrazumijeva trajno i doživotno nepodnošenje glutena. Naime, ukoliko je djetetu dijagnosticirana celijakija, ono od tog trenutka kreće na doživotno, strogo bezglutensku prehranu. 

Prehrana bez glutena može biti izrazito kvalitetna i raznolika.

Što je celijakija i kako započeti s novim režimom prehrane?

Celijakija ili glutenska enteropatija je autoimuna bolest probavnog sustava, koja podrazumijeva trajno i doživotno nepodnošenje glutena. 

Naime, ukoliko je djetetu dijagnosticirana celijakija, ono od tog trenutka kreće na doživotnu, strogu bezglutensku prehranu. 

Toksičnost pokazuje bjelančevina gluten, sadržana najvećim dijelom u pšenici, ječmu i raži te još uvijek nedovoljno istraženoj zobi. Gluten djeluje razarajuće na sluznicu crijeva pa ona posljedično gubi funkciju. 


Celijakija ili glutenska enteropatija je bolest probavnog sustava
Uvođenje bezglutenske prehrane najlakše je provesti pomoću 5 jednostavnih koraka: 

  1. Zapamtite u kojim žitaricama postoji gluten: pšenica, ječam, raž i zob te njihovi hibridi i različiti oblici kao što su krupnik (pir), durum, kuskus, krupica, mekinje i klice.
     
  2. Uz rižu i kukuruz, kao uobičajene žitarice dječje prehrane koje ne sadrže gluten, mogu se uključiti i ostale žitarice (proso, tef i sirak) te pseudožitarice (amarant, kvinoja i heljda). 
     
  3. Savjetuje se izbjegavanje određenih proizvoda (mesne prerađevine, slatkiši, čipsevi, mliječni proizvodi nekontroliranog podrijetla) i prerađenih namirnica (kukuruzna krupica i brašno, sušeno voće, instant proizvodi), gdje gluten često ima ulogu stabilizatora, zgušnjivača ili kontaminanta nenavedenog u sastojcima proizvoda. 
     
  4. Djetetovu prehranu najbolje je zasnivati na svježim i jednostavnim namirnicama kao što su neprerađeno meso, riba, jaja te voće i povrće. Tim načinom, prehrana Vašeg djeteta bit će sigurnija i zdravija. 
     
  5. Upoznajte se s proizvodima bez glutena. Danas ti proizvodi nude odgovarajuću zamjenu gotovo svim proizvodima koji sadrže gluten (brašno, kruh, tjestenina, keksi te ostale slatke i slane grickalice). U ovakvoj prehrani ne smiju postojati greške. Vaše dijete ne smije konzumirati niti gluten u tragovima, a potrebno je izbjegavati proizvode na kojima se navodi da su "mogući tragovi glutena". 


Ako niste sigurni u čistoću proizvoda, nemojte ga davati svojem djetetu! Mnoge žitarice i pseudožitarice te mnogi proizvodi koji ne bi smjeli sadržavati gluten, često su kontaminirani, stoga uvijek budite na oprezu i birajte najsigurnije za svoje dijete. 

Proizvode bez glutena čuvajte na odvojenom mjestu od ostalih namirnica, a kuhinjske površine, aparate i posuđe uvijek dobro očistite prije pripremanja bezglutenskog jela.

Toster, pekač za kruh i slične naprave koje je teško očistiti, imajte odvojene od bezglutenskih namirnica. 

Proizvodi koji ne sadrže gluten imaju natpis: bez glutena ili znak prekriženog klasa. Ovakve proizvode možete naći u velikim supermarketima ili specijaliziranim trgovinama. 

Za djecu koja se moraju pridržavati bezglutenske prehrane, kod odabira bezglutenskih namirnica vrijede sva načela pravilne prehrane koja vrijede i za zdravu populaciju: uravnoteženost, umjerenost i raznolikost. 

Prehrana bez glutena je moguća, štoviše, može biti izrazito kvalitetna i raznolika, čime se osigurava dugoročno zdravlje i dobrobit vašeg djeteta.

Komentari