Zašto djeca trebaju kalcij?

Kalcij utječe na cijeli niz fizioloških procesa u tijelu kao što su: rast stanica, a time i rast cijelog tijela.
Datum objave: 02.03.2016.

Kalcij je neophodan mineral za pravilan rast i razvoj vašeg djeteta.

Kalcij se često spominje u priručnicima o prehrani djece, pa objasnimo pobliže njegovu ulogu.
Osim što daje čvrstoću kostima i zubima, kalcij utječe na cijeli niz fizioloških procesa u tijelu kao što su: rast stanica, a time i rast cijelog tijela, stvaranje energije, prijenos živčanih impulsa, rad mišića, srca i krvnih žila, izlučivanje hormona, stvaranje i zgrušavanje krvi, te pomaže kod alergija.

Tijekom cijelog djetinjstva i mladosti treba konzumirati raznovrsnu hranu, bogatu kalcijem i sastojcima koji pomažu njegovom iskorištenju.

Uz to, treba se baviti tjelesnom aktivnošću jer se tako prirodno jačaju kosti i povećavaju zalihe tog izuzetno važnog minerala.

Dojenčad se od samog rođenja hrani majčinim mlijekom koje je u toj dobi idealan izvor hrane, pa tako i kalcija.
Ukoliko majka ne smije ili ne može dojiti, najbolji nadomjestak su mliječni pripravci za dojenčad.

Koje namirnice su bogate kalcijem?

Najbolji izvori kalcija su: majčino mlijeko, mliječni pripravci za dojenčad, jogurt, kravlje mlijeko, sir, vrhnje, mliječni i sirni namazi, sardine sa kostima (oprez kod male djece), losos, orašasto i sušeno voće (bademi, orasi, lješnjaci, smokve, marelice,...), mahunarke, brokula, kelj, kupus, špinat, soja, naranče i žitarice obogaćene kalcijem i vitaminima.

Kako bi se kalcij najbolje iskoristio, potreban je vitamin D koji prirodno nastaje u tijelu kada se koža izlaže suncu. Već kratka šetnja sunčanim danom s dojenčetom u kolicima, ako beba ima otkriveno lice i ručice, može pomoći u stvaranju vitamina D, a time i u boljoj apsorpciji kalcija. Naravno, ljeti treba paziti na zaštitu od sunca i vrućine.

Što kad djeca neće mlijeko?

Ukoliko je dijete zdravo i nema poremećaj probave, mlijeko je jedan od najdostupnijih i najčešćih izvora kalcija. Nije rijetkost da djeca uporno odbijaju mlijeko i sve što ih podsjeća na njega.

Uz mlijeko, važno je da djeca tijekom dana konzumiraju i potrebne količine svježeg voća i povrća jer sastojci iz voća i povrća pomažu apsorpciji i zadržavanju kalcija.

Djetetu se mlijeko može učiniti prihvatljivijim ukoliko:

  • Dodamo pšenični gris, rižine ili zobene pahuljice, kakao ili čokoladu u prahu.
  • Pomiješamo ga s bananom i drugim voćem, dobro izmiksamo štapnim mikserom i napravimo frape.
  • Pomiješamo mlijeko sa žitnim pahuljicama (rižine, zobene, kukuruzne pahuljice i sl.) i svježim ili suhim voćem.
  • Skuhamo rižu i pomiješamo je s mlijekom.
  • Napravimo pire krumpir s puno mlijeka.


Zavirite u našu Kuharicu!

Poput mlijeka, jogurt je izvrstan izvor kalcija. Također ga se može obogatiti, pasiranim ili sitno narezanim svježim ili sušenim voćem ili voćnim sokom. Tako ćete mu promijeniti okus, miris i boju i učiniti ga prihvatljivijim vašem mališanu, koji ne želi jesti običan bijeli jogurt kiselkastog okusa.

Za malu djecu, odličan izbor je svježi sir (kravlji, kozji...), koji se isto tako može obogatiti dodatkom voća.

Sardine, uz kalcij, sadrže omega 3 masne kiseline i vitamin D. Možete ih zajedno s kostima i dodatkom blagih začina i maslinova ulja, štapnim mikserom pažljivo usitniti, nakon toga protisnuti kroz cjediljku (paziti da su sve kosti potpuno usitnjene) i u obliku fine paštete ponuditi starijoj djeci, kao zdrav i ukusan namaz.

Povrće bogato kalcijem (kelj, brokula, špinat, peršin...), kuhano na lešo, kao varivo ili pripremljeno kao pire ili gusta juha, također može pomoći u zadovoljenju potrebe za kalcijem.

Starija djeca, kao međuobrok mogu grickati bademe ili suhe smokve. Svježe voće i povrće osigurava da kalcij u tijelu ostane tamo gdje je potreban.

Newsletter
Primaj na email Bebimil savjete

Komentari