Koje žitarice smije jesti beba?

žitarice za bebe
Datum objave: 12.07.2018.

Žitarice su oduvijek temelj prehrane ljudi, znate li od kada ih smiju jesti bebe?

Ako se sjetimo piramide pravilne prehrane, prvo na pamet pada donji, najveći dio koji čine žitarice

One čine temelj ljudske prehrane već nekoliko tisuća godina a upravo su žitarice prvi izbor za uvođenje novih namirnica u prehranu beba.

Domaće ili kupovne žitne kašice najlakše su za pripremu i prehranu beba, a njihove prednosti su višestruke.

Zašto uvoditi žitarice u prehranu beba?

Majčino mlijeko jest glavni izvor energije koje dijete treba do navršenih 6 mjeseci života, no nekim bebama samo mlijeko nije dovoljno pa im je potrebno ponuditi i druge nutritivne izvore energije.

Majčino mlijeko sadrži savršeno izbalansirane količine hranjivih tvari koje su potrebne za rast i razvoj mališana. Takva treba biti i dohrana.

Žitarice se sastoje od ugljikohidrata, visokovrijednih bjelančevina, vitamina iz B skupine, vlakana i mineralnih soli.

Velike su nutritivne gustoće, odnosno pružaju veliku količinu energije s obzirom na volumen.

žitarice za bebe

Sporo razgradivi složeni ugljikohidrati iz žitarica dugotrajan su izvor energije, a malim bebama je treba napretek kako bi rasle. 

Za rast i razvoj djeteta vitamini B skupine od presudne su važnosti jer sudjeluju u važnim energetskim procesima, regulaciji živčanog sustava i jačanju imuniteta.

Biljna vlakna koja tvore žitarice veoma su važna u poticanju probave djece dok mineralne soli sudjeluju u izgradnji kostiju i zubiju. 

Žitarice sadrže pregršt korisnih tvari, no same nisu dovoljne. 

Potrebno ih je kombinirati s ostalim skupinama namirnica kako bi se osigurala uravnotežena i raznolika prehrana, te napredak bebe.

Iz tog se razloga žitne kašice često spremaju s mlijekom koji je poznati izvor bjelančevina i esencijalnih aminokiselina.

Kod malih beba veliku pažnju treba obratiti na vrstu mlijeka s kojim se pripremaju žitarice jer je malim bebama kravlje mlijeko teško probavljivo.

Koje žitarice može jesti beba?

Ako primijetite da je vaša beba i nakon dojenja gladna, između četvrtog i šestog mjeseca možete joj ponuditi nekoliko žlica kašice od riže, kukuruza ili prosa. 

Riža, kukuruz i proso ne sadrže bjelančevinu gluten koja u rijetkim slučajevima može izazvati alergijsku reakciju. 

Kasnije se mogu ponuditi i ostale žitarice, no poželjno je uvoditi jednu po jednu namirnicu u razmaku od nekoliko dana da bi se vidjelo kako beba reagira na nju. 

Celijakija (alergija na bjelančevinu gluten) u zadnje je vrijeme često spominjan pojam pa je potrebno oprezno uvoditi žitarice u prehranu beba, no nije poželjno u potpunosti izbjegavati određene vrste žitarica.

beba jede kašicu

Komisija europskog društva za pedijatrijsku gastroenterologiju, hepatologiju i prehranu preporučuje postupno uvođenje malih količina glutena, uz dojenje, ne prije četvrtog mjeseca, ali ni nakon sedmog mjeseca, kao najbolji način smanjenja rizika razvoja celijakije, dijabetesa tipa I te alergije na pšenicu, ječam, raž i zob. 

Potrebno je napomenuti da su žitarice najzdravije kada su cjelozrnate ili integralne.

Vanjska opna većine žitarica sadrži veliku količinu korisnih hranjivih tvari pa skidanjem opne opada hranjiva vrijednost žitarice. 

Žitarice koje su poznate u ovom podneblju pogoduju probavi beba jer su ih konzumirale mnoge generacije prije njih.

Pšenica, a naročito pšenična krupica jedna je od najpoznatijih žitarica koja se koristi u prehrani beba, no zbog visoke razine glutena mora se uvoditi postepeno

bebimil žitne kašice
Bebimil žitne kašice već sadrže mlijeko pa se pripremaju samo s vodom.

Zobene, ječmene i ražene pahuljice kao i rižu, kukuruz i proso vaša će beba najvjerojatnije prihvatiti, a te se žitarice mogu i kombinirati.

No, u posljednje se vrijeme u prehranu probijaju i “egzotične” namirnice kao što su heljda, amarant i kvinoja (Quinoa). 

Heljda nam je poznata od prije, no ona s amarantom i kvinojom pripada grupi pseudožitarica, odnosno nepravih žitarica.

Iako rastu i koriste se u prehrani na isti način kao žitarice, one su u stvari sjemenke bogate aminokiselinama i makronutrijentima.

Heljda sadrži čak osam esencijalnih aminokiselina, amarant je lako probavljiv izvor bjelančevina, a kvinoja sadrži veliku količinu vlakana topivih u vodi koja potiču probavu. 

Stručnjaci preporučuju da se pseudožitarice uvode malo kasnije od klasičnih žitarica i to oprezno, jer je primijećeno nekoliko slučajeva alergijskih reakcija. 

Koje god žitarice odabrali, ponudite ih svojem mališanu postepeno u količinama prihvatljivim za njegovu dob kako bi vaša beba pravilno napredovala.

Komentari